Besök Tallriksmodeller.blogg.ses profil på Pinterest. myTaste.se tallriksmodeller.blogg.se - Kalljästa sirapsrutor med froststjärnor/snöflingor

Kalljästa sirapsrutor med froststjärnor/snöflingor

 

1st bröd (med 16 st brödrutor)

50g jäst
6dl vatten
3dl havregryn
50g smör
2msk ljus sirap
13-14dl
vetemjöl
2tsk salt

 

Gör så här:

Kvällen innan:

1. Smula jästen i en bunke. tillsätt vatten och rör tills jästen lösts upp sig. Häll i havregryn och sirap och låt blandningen stå i några minuter. Tillsätt smör och sen vetemjöl, lite i taget. Blanda ihop allt och tillsätt tillsist salt, degen är färdig när den släpper från bunken. Låt degen jäsa under bakduk i ca 30 min.

2. Tryck ut degen på en plåt med bakplåtspapper. Skär degplattan i rutor, 4x4 stycken. Lägg en pepparkaksform på rutorna och pudra över vetemjöl. Låt jäsa i kylen över natten.

 

På morgonen:

3. Ta ut plåten ur kylskåpet och ställ den i rumstemperatur i ca 10min. Sätt ugnen på 190 grader.

4. Grädda brödet i mitten av ugnen i 20–25 min. Brödet skall ha fin färg och uppnå en innertemperatur på minst 96´c när det är klart! Låt brödet svalna på galler.

Kommentarer :

#1: Pia Hedblom

Jag undrar om det är varmluftsugn du använder? Tänker på att temperaturen skiljer sig på "vanlig" ugn och varmluft.
Tacksam för svar!

Svar: Hej!Jag har 190´c både på jobbet & hemma och det blir samma resultat då jag valt att sänka temperaturen från 225´c till 190´c och kör brödet tills innertemperaturen är minst 96´c.
Mvh Ida
Tallriksmodeller

skriven

Kommentera inlägget här :