Besök Tallriksmodeller.blogg.ses profil på Pinterest. myTaste.se tallriksmodeller.blogg.se - Ida´s Busfröknäcke

Ida´s Busfröknäcke

 
 
 
 
 
1plåt
 
Ingredienser: Steg 1.
1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
1 tsk rapsolja
1 tsk paprikakrydda
0,5tsk salt
 
Ingredienser: Steg 2.
1/2 dl linfrön
2 dl vetemjöl (120g)
1/2 tsk salt
2 dl kallt vatten
2 msk rapsolja
 
 
Gör så här:
 
Steg 1.
  1. Sätt på ugnen på 180´c
  2. Rosta Solroskärnorna & pumpakärnorna i ugnen i ca.15min och ringla över rapsolja och krydda med paprikakrydda & salt.
Steg 2.
  1. Sätt ugnen på 150˚C.
  2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke tillsammans med de rostade & kryddade fröna.
  3. Tillsätt vattnet och oljan och rör om till en lös smet.
  4. Bred ut smeten på en plåt (ca 30x40 cm, för 30 bitar) med bakplåtspapper.
  5. Grädda mitt i ugnen ca.15 minuter. Ta ut plåten och klipp, skär eller sporra i så stora bitar du vill ha.
  6. Grädda ytterligare 30-35 minuter.
  7. Låt busfröknäcket svalna på galler.
 
Taggar: @glada_kocken, Baka bröd, Busfröknäcke, Fröknäcke, Hårt bröd, Ida´s Busfröknäcke, Nybakade bröd, Recept bröd, bröd, fröer, frön, laktosfritt, laktosfritt bröd, mjölkfritt, äggfritt fröknäckebröd;

Kommentarer :

#1: Anonym

Hej
Jag har sett dig på Instagram och du bakar ju helt fantastiska bröd!!
Jag hjälper just nu till i köket på en liten friförskola i Vara och en ny värld öppnade sig för oss när vi såg alla dina makalösa kalljästa bröd och självklart prövade jag direkt att baka men ibland blir det mörka prickar på undersidan av bröden och jag fattar inte vad jag gör för fel? Snälla hjälp mig!
Är dom för dåligt gräddade eller vad?
Tack på förhand
Inger

Svar: Hej Inger!Tusen tack snälla du! :-)
Åh så roligt att höra!!!
Va?! det låter ju jättekonstigt? Det har jag aldrig varit med om eller hört talas om??! Brödets innertemperatur skall vara minst 96´c så är brödet garanterat klart! Tyvärr har jag inget bra svar/förklaring på det?! Men skicka mig gärna en bild via instagram direct så kan jag kika på det?!
Med vänliga hälsningar Ida
Tallriksmodeller

skriven

Kommentera inlägget här :